tisdag 6 augusti 2013

I rörledningen

Det har varit tyst på den gode doktorns front under några dagar, men det innebär ingalunda någon brist på aktivitet. Fortsatt utforskning av den taktiska shooterns historia pågår för fullt, med såväl faktagrävande som speltestning, det är inte helt lätt att få närmare 20 år gamla spel att fungera på en dator med ett modernt operativsystem, men emulatorgudarna har lett mot undertecknad så här långt. Dessutom har några andra gamla spel sparkats igång som skall behandlas på ett eller annat vis.

Laserprojektet ligger för närvarande på is, eftersom det dröjer innan själva vapenskalet anländer, men har fått bekräftat att det är skickat, så förhoppningsvis fortsätter bygget redan under veckan.

Idén till ett nytt projekt har dock börjat ta form! Kanske delvis för att all form av serieteckning tycks vara tillfälligt lagd på den metaforiska hyllan, och den gode doktorn behöver få någon form av utlopp för sin skapelsefientliga kreativitet. Fast mest är det för att jag snubblade över ett gammalt spel till Commodore 64 och blev förbannat inspirerad:

Project Firestart kan nog kallas det första Survival Horror-spelet. Spelaren är fast på en rymdstation full av muterade monster, och är tvungen att dra igång dess självutplåningsmekanism, samt ta sig ut därifrån. Det innehåller i princip allt som får betraktas som standard inom genren: Väldigt begränsad ammunition, problem som måste lösas, alternativa slut beroende på hur du spelat, filmiska sekvenser (nåja), samt självklart äckliga monster. Återigen är den uppenbart primära inspirationskällan... Ja, just det... Alien.

Nåväl, vad har då det där gamla spelet att göra med någonting? Undertecknad har under lång tid sysslat med att göra egna spel i mer eller mindre simpla program avsedda för ändamålet, dvs speldesign för jubelidioter som är för lata för att bli bra på C++. Det som nyttjats mest är Clickteams gamla Klik 'n Play och dess senare, mer avancerade avarter. Ni börjar ana varthän det barkar nu? Just det, den gode doktorn tänker ge sig på att göra ett spel. Igen. Planen är dock att överge Clickteams gamla klumpmotor och istället att lära mig använda GameMaker Studio. Dels på grund av utmaningen, då GameMaker Studio använder sig av ett scriptspråk som ligger närmare riktig programmering, dels för att det därmed tycks erbjuda större möjligheter med vad man kan åstadkomma. Dessutom tycks det vara mer stabilt, särskilt vad gäller portning till andra plattformar än Windows.

Vad är det då för spel den gode doktorn ämnar försöka knåpa ihop? Något liknande, såklart! Ett skräckfyllt actionäventyr med härligt, retrostinkande pixlig grafik! Dock är inte tanken att förlägga det till någon rymdstation fylld av genetiskt framavlade monster, då det ju uppenbarligen redan är gjort - istället är siktet inställt på ett Lovecraft-luktande detektivscenario. Den gode doktorn är nämligen en stor fantast när det gäller fiskdoftande tentakelskräck från 1900-talets första hälft.

Innan det kan sparkas igång på riktigt krävs dock åtskilliga timmar av studier i just hur GameMaker Studio fungerar, men om någon bekant redan nu känner sig manad att vara med på ett hörn i detta hobbyprojekt på något vis, så är det bara att höra av sig. Det kan vara allt från att rita bakgrunder och animationer, till att bara spotta ur sig idéer eller göra musik, röster och ljudeffekter. Betoning ligger dock givetvis på hobbyprojekt, jag planerar att göra det här för enbart skojs skull, och för att jag förhoppningsvis lär mig något av det. Och för att jag själv gärna skulle spela ett Alone in dark i 2d. Helst utan pirater.


Det var allt för den här gången. Härnäst lär ni åter få läsa ett oerhört akademiskt inlägg om den historiska utvecklingen av den tänkande människans pangpang-spel.

Auf Wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar