torsdag 15 augusti 2013

Man lär så länge man leker

Första försöket att montera in mitt Phenix Tag-kit i ett skal har alltså misslyckats, framför allt pga brist på noggrann planering från min sida. Min ovana att försöka improvisera i sådana här ämnen har lett till att fler än en stackars leksak fått sätta livet till. I det här läget berodde dock impulsiviteten delvis på att det skal jag tänkt använda ännu inte anlänt, trots att jag väntat fördömt länge på det. Detta ledde till att jag till slut fick nog, och knallade in på Teknikmagasinet och köpte en NERF Super Soaker, i tron att den skulle vara ett dugligt objekt.
Jag hade räknat med att dess insida skulle ha tillräckligt med utrymme för att kunna montera både pipa och kretskort, samt att jag skulle kunna nyttja det befintliga batterifacket, eftersom den var elektrisk. Tji fick jag. Dess konstruktion innebar att en väldigt olägligt placerad knapp var tvungen att hållas intryckt för att batterierna skulle få kontakt, och jag saknade vid tillfället lämpliga verktyg för att kunna komma åt den. Dessutom hade jag beräknat grovt fel när jag utgick från att jag skulle kunna montera pipan inuti den befintliga, orangea plastpipan som annars höll själva vattenslangen - den pipan var så full av diverse plastutväxter att jag omöjligt skulle kunna montera vare sig pipa eller hållare för denna om jag inte gick lös på den med ett elektriskt slipverktyg.

I övrigt fanns dock rätt gott om utrymme i den, särskilt när man räknade med magasinet - dock tror jag att den ändå var lite för smal för att kunna hålla kretskortet, vars anslutningssladdar ju sticker ut från bägge sidor om den. Avtryckaren var dessutom särdeles lämplig för att jag skulle kunna montera fast tryckknappen i ett lämpligt läge, något som varit ett stort problem i tidigare, liknande projekt.

Jag får dock tyvärr konstatera att det här försöket misslyckades, men jag har lärt mig en del på vägen. Nu har jag införskaffat såväl ett elektriskt multiverktyg som en limpistol, så nu ska det inte vara några större problem att bearbeta plasten och montera delarna. Nämnas kan att jag gett upp hoppet att få tag i det ursprungliga skalet inom en snar framtid, så jag kan lika gärna nämna att jag beställt ett annat, som jag ändå tror kommer att vara rätt lätt att arbeta med, samt avslöja vad jag hade tänkt mig från början.

Planen var att köra på världskrigstema, och bygga ihop en Laser Tag-MP40 utifrån den här. Den tanken skiter vi i tills vidare, och inväntar istället ett kinesiskt leksaksgevär vid namn Photon Storm
Tack vare Mod Works fick jag se bilder på gevärets insida, och det ser mycket lovande ut, med mycket yta i både motorutrymmet och kolven. Förhoppningsvis kan jag även använda batteriutrymmet och de få befintliga knappar som finns på geväret. En recension på Youtube avslöjade dessutom en glädjande detalj, nämligen att tillbehörsfästena verkar vara anpassade för riktiga vapentillbehör, snarare än NERFs leksakstillbehör - alltså bör det gå att montera exempelvis ett rödpunktssikte utan att man behöver modifiera själva fästet.

Nu är jag riktigt peppad på att få hem sattyget och skruva upp det. Det är fanimej på tiden att jag bygger ihop den där fördömda Laser Tag-bössan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar