onsdag 4 september 2013

Ursäkta röran, vi bygger laser

Leksaksgeväret har anlänt, och redan börjat opereras på.

Nu är äntligen konstruktionen av Phenix Tag-bössan i full gång, och mot all förmodan går det dessutom bra så här långt. Det problem jag angrep först var det som jag tidigare haft störst problem med, nämligen att montera pipan. Phenix Tag-kitet har en pipa som är gjord för att monteras på en existerande pipa motsvarande ett rör på omkring 20mm, och från början hade jag hoppats på att helt enkelt kunna skruva fast den på gevärets existerande pipa. Dessvärre var originalpipan för tjock för detta, men skam den som ger sig. Min alternativa lösning blev att kapa den främre delen, städa upp lite inuti skaftet och istället montera pipan inuti, vilket verkar fungera bra. Den här lösningen innebär visserligen att man förlorar kornet för originalsiktet, men det känns inte som ett särdeles stort bekymmer.
Pipan ligger stadigt, och med lite lim på rätt ställen lär den inte ta sig någonstans.
Ett annat bekymmer har varit hur jag skall montera moderkortet, med alla sina sladdar som sticker ut åt alla förbannade håll. Det visade sig vara enklare än jag trott. I Gevärets kolv finns ett utrymme för dess batterier, jag röjde ut det och gjorde en öppning för att kunna dra alla sladdar in i bössan, sedan var det i princip bara att lägga kortet i utrymmet och stänga igen batteriluckan. Kanske ska jag vaddera med lite bubbelplast, men det återstår att se om det behövs. Synnerligen smidigt. Ännu bättre blir det av att det fortfarande finns mycket utrymme kvar i kolven, så jag ska åtminstone försöka montera högtalaren i den.
Passade även på att spraymåla kolven utvändigt, vilket ju även skall göras med resten av geväret innan något blir permanent monterat.
Näst på tur så skall batterieboxen monteras, och planen är att använda magasinet som utrymme för den. Det största bekymret just nu är egentligen hur jag ska montera avtryckarknappen, jag misstänker nästan att jag kommer bli tvungen att köpa någon annan form av tryck- eller dragknapp istället för den pyttelilla varianten som följde med kitet, men det ordnar sig.

Mer information kommer framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar