onsdag 11 september 2013

Pojkar och deras leksaker...

Då har det hänt igen. Den gode doktorn har gått och införskaffat ännu en sådan där onödig pryl som får alla rationella, vuxna människor att skaka på huvudet och nedlåtande anmärka "Vad fan ska det där vara bra för? Köp nu en ny bil och kolla på fotboll som oss andra istället." Är det ett brädspel? Ett nytt laser tag-kit? En spelkonsol? Nä ni. Doktorns intressespann är i sanning oändligt. Den här gången är det skytte som gäller. Undertecknad är nämligen förtjust i skytte, och av någon outgrundlig anledning, luftvapen modell äldre. Skytte med krutvapen är självklart på en helt annan nivå, men luftvapnen och deras historia har trots allt sin charm. Det är alltså en gammal kolsyredriven revolver som er ödmjuke skribent kommit över, och det är inte vilken revolver som helst! Det är ett objekt som undertecknad länge varit på jakt efter, men misslyckats med att få tag i gång på gång. Tills nu då, givetvis. Mina damer och herrar, tillåt mig att presentera Hahn 45.

Som den kunnige kan se är det en replika av den gamla cowboy-favoriten som sedermera blev känd som Colt Peacemaker. Revolvern tillverkades på uppdrag av Crosman från slutet av 50-talet till någon gång in på 70-talet, och någonstans under processen började dessa gå under Crosmans eget märke. Eftersom den här fortfarande är stämplad som en Hahn och inte en Crosman, så bör den rimligtvis tillverkats relativt tidigt. Den är tyvärr inte helt komplett, då den saknar en metallbricka som sitter under pipan och döljer kolsyrepatronen, men entusiaster på eBay säljer nytillverkade sådana, om man är kinkig. Hade revolvern även kommit med originalförpackning och bruksanvisning så hade undertecknad nödgats byta byxor, men sådan tur kan man inte kräva.

Huruvida revolvern fungerar eller inte vet jag inte än, då jag inte haft möjlighet att provskjuta, men denna helg ämnar jag eventuellt tillbringa i mina hemtrakter långt utanför människobyn, och bör således kunna testa om den håller tätt eller läcker kolsyra, vilket brukar vara det största bekymret med gamlingar av den här sorten. Mekaniskt tycks den dock fungera utmärkt.

Som tillbehör släpptes också ett klassiskt revolverbälte i läder, och jag känner givetvis behovet att jaga rätt på ett dylikt, bara för sakens skull. Som kuriosa kan nämnas att jag snubblade över en artikel som beskrev hur några entusiastiska fast draw-klubbar växte fram där dessa revolvrar användes istället för riktiga krutvapen. Dessutom tillverkades några besläktade modeller, och framför allt en av dessa är jag särdeles sugen på att komma över ett exemplar av, nämligen Crosman Model 1861 Shiloh, som är en replika av en gammal slaglåsrevolver från amerikanska inbördeskriget.

Nåväl, nu ska er ödmjuke skribent fundera över ett lämpligt ställe att placera vapnet på i sin trevna lya, ty en dylik klenod förtjänar att synas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar