tisdag 29 oktober 2013

Bittra intimiteter på en lunchrast

För ovanlighetens skull känner jag behovet av att pränta ned och lufta lite personliga funderingar. Kreativ rastlöshet, kan man ha det? Känslan av att ha så många olika projekt som man vill genomföra, samtidigt som tiden och kapaciteten att fokusera på dem är så oerhört begränsad. Den tid då man väl inte arbetar eller måste hantera andra situationer och intryck är man i regel så mentalt utpumpad att man bara vill ta tillfället i akt att vila och ägna sig åt rent passiv underhållning. Det är knappt att man har ork att engagera sig i ett TV-spel längre än ett par minuter, för så fort man försöker upplever man någon sorts skuldkänslor för att man borde ägna tiden till att teckna istället. Eller skriva spökhistorier. Eller lära sig spelprogrammering. Eller något annat av alla tusen jävla saker man vill hålla på med. Men så fort man plockar upp pennan för att teckna så kickar tröttheten in, och så fort man försöker skriva så får man inte fokusera länge nog för att klottra ned ens en komplett mening, och så fort man försöker bygga på ett spel så frågar man sig varför man ens lägger tid på det.

Det kanske är en backlash som uppstått efter att jag avslutat min utbildning; från att ha umgåtts med idel kreativa och nördiga personer med uteslutande liknande intressen och ambitioner, återgår man till någon sorts medioker verklighet där hela omgivningen arbetar för att man ska assimileras in i ett tänk av att "vara vuxen" och inte syssla med oviktiga saker. Nej, du ska koncentrera dig på karriären och TV4-sporten, verkliga saker som spelar roll. Det kan vara så att bristen på likasinnade individer att bolla tankar med i omgivningen gör att den kreativa och nördiga delen inom mig så sakteliga svälter ihjäl och tynar bort, vilket kanske inte hade varit ett problem om det inte vore så att det är den jag uppfattar som mest fundamental och positiv för mig. När den väl är död återstår bara sprit, tobak och skränig musik.

Eller så är det så enkelt som att min hjärna håller på att explodera av trycket som uppstår då jag inte längre kan vädra mina dickbutt-skämt och olämpliga obsceniteter på daglig basis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar