tisdag 7 januari 2014

Welcome, I'll be your host

Eftersom undertecknad upplevde att all teoretiskt sett tillgänglig fritid ännu inte upptogs av mer eller mindre meningslösa projekt så har ännu ett laserrelaterat hemmabygge inletts. Den här gången är det dock inte fråga om någon modifierad bysse eller dylik domedagsapparat. Nej, nu har det dessutom blivit dags att knacka ihop en dedikerad hosting-station.




För den som är friskt sinnad, allmänt ovetande eller helt sonika har vad man i folkmun kallar för "ett liv" så kan jag upplysa om att det fina i kråksången som är Lazer Tag Team Ops, är att vapnen har förmågan att synkronisera med varandra för att kunna ställas in i olika spellägen, räkna poäng sinsemellan och en massa annat trevligt. I regel innebär detta att ett av vapnen får agera värd, eller host som det så fint heter på utsocknes språk, som synkroniserar med de övriga deltagarna i början och i slutet av varje match. Allt fint så långt, men det finns givetvis begränsningar. Dels är det inte alltid särskilt lätt att avläsa poängen i alla spel. Dels blir dessutom vapnet i fråga ofta obrukbart som just vapen under spelet eftersom det i vissa lägen måste agera "zon" och alltså sända ut exempelvis en respawn-signal som återupplivar utslagna spelare när de kommer inom dess räckvidd. Det största bekymret är dock att Team Ops-systemet har fler funktioner än vad som används i de förinställda spelen, och som inte går att slå igång utan att man skickar ut instruktionerna via någon annan apparat. Tack och lov så finns ambitiösa Lazer Tag-nördar som lagt ned tid och resurser på att bygga och programmera egna hosting-stationer som tar vara på systemets möjligheter. Oturligt är de här prylarna fortfarande under utveckling, eller i det närmaste omöjliga att få tag på.

Den mest imponerande, och som tycks ha absolut flest funktioner är LTHQ. Jag har testat själva mjukvaran, och av den att döma så verkar LTHQ kunna ställa in vapnen att agera lite som man önskar. Mycket åtråvärd. Och dessvärre stört omöjlig för undertecknad att lägga mina smutsiga labbar på, eftersom utvecklaren inte verkar ha tid att bygga fler konsoler.

En annan, nästintill lika häftig, är Nomad. Vad som är extra intressant med den, är att den inte behöver vara kopplad till en PC för att fungera, utan den agerar som en helt fristående konsol, som verkar ha i stort sett alla funktioner som LTHQ har, bortsett från poängräkningen. Bristen på det sistnämnda kompenseras dock av att den har några andra spännande möjligheter, som att exempelvis kontinuerligt sända ut hosting-signaler för att spelare vars vapen krånglat och ramlat ur spelet ska kunna komma in igen utan bekymmer. Ett stort plus är dessutom att det projektet fortfarande verkar vara vid liv, och det ser inte ut att vara helt kört att komma över ett exemplar när den blir färdig.

Nog om dessa, dock, vad har det här att göra med undertecknads egna projekt? Jo, det finns nämligen ett till projekt som ännu verkar vara vid liv. Ett projekt som dessutom inte kräver att undertecknad sitter och väntar på att någon annan ska bygga färdigt exemplar redo att skickas ut med snordyr frakt. LazerTagHost är ett open source-projekt som utnyttjar Arduino-kort, alltså mikroprocessorer som man enkelt kan programmera själv. Med hjälp av koden och programvaran från projektet ska er gode doktor alltså bygga ihop en Arduino-baserad hosting-station. Komponenter är redan beställda, jojomän. Den beställningen lades, skall väl erkännas, så fort jag fått mjukvaran för PC:n att fungera. Visserligen är systemet rätt begränsat än så länge, alla speltyper finns inte ännu inprogrammerade exempelvis. Men jag räknar iskallt med att fler kommer framöver, och om jag förstått rätt så räcker det ju med att själva PC-programmet uppdateras när man väl lyckats knåpa ihop själva Arduino-enheten, då den ju endast skall agera sändare och mottagare för IR-signalerna.
Just nu sitter jag alltså och väntar otåligt som ett bortskämt barn på julafton, så att jag kan börja bygga, svära och vara förbannad över att saker inte fungerar som de borde. Och när jag väl fått fason på fanstyget? Tja, då har jag ju ett system för att spela officiella matcher kompletta med poängräkning på pränt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar