söndag 16 februari 2014

Långdistanslaserbössan - Del 6: Snuddar vid målsnöret

Eftersom dagens planer gick åt skogen så kunde er ödmjuke skribent ägna sig åt sitt hemmabygge istället. Geväret är i stort sett färdigt, sånär som på några små detaljer. Dels ska färgen putsas upp, undersidan av magasinutrymmet täckas, och linshållaren epoxylimmas på plats som ett betongfundament.
Särdeles nöjd är jag över att ha behövt öppna en minimal mängd hål i själva skalet för att få plats med knappar och kontrollpaneler. Den fruktade displayen är till exempel monterad under luckan som annars är till för att lätt kunna komma åt den tidigare pilmatningsmekanismen.
Givetvis är den försedd med mynningsflamma och träffindikator. Underligt nog pulserar lysdioden som skall signalera träff hela tiden, om än väldigt svagt. Jag misstänker att den på något sätt kommit åt IR-dioderna som sänder ut signaler, eftersom den verkar pulsera i samma takt som dessa, men jag kan ha fel. Det återstår att se om jag orkar öppna upp den åtgärda det smärre bekymret.
Som synes är den även försedd med min inte ett dugg patenterade kontakt för externa sensorer - som jag måste komma igång och massproducera snart.
Om jag bestämmer mig för att öppna upp den igen så ska jag definitivt byta ut högtalaren, då den nuvarande är på tok för mesig. I övrigt är jag dock rätt nöjd med hur den tett sig så här långt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar