måndag 30 juni 2014

Lazer Tag, it's a BLAST!

Er ödmjuke skribent uppvisar ibland rent gudomliga mängder envishet. Ett exempel på detta är när undertecknad på kvällskvisten får för sig att det jävlar-i-min-lilla-låda är dags att bygga den där Lazer Tag-bazookan, och håller på med sagda projekt till ungefär halv tre på natten. Eller morgonen, beroende på hur pass stor mes man är. Måhända kan några glas rom för mycket ha spelat in vid själva beslutsfattandet, men vi är inte här för att peka finger och döma varandra.

Det vi egentligen är för är att se en kort demonstrationsvideo av sagda bygge, där en jävligt trött Doktor Laser svamlar, försäger sig och försöker förklara vad fan det är han gjort under ett halvt dygn, bortsett från att sniffa smältlim och bränd plast.


Som påpekas i videon saknas en del av de saker jag från början planerat att bygga in; först och främst en blinkande träff-indikator, vilket ju är standard på den övriga utrustningen, liksom anslutningskontakt för externa sensorer. Det första uteblev för att jag insåg mitt i bygget att jag hade slut på nödvändiga komponenter, det andra för att jag helt enkelt inte är helt hundra på hur det genomförs på den här modellen, och jag var inte toksugen på att riskera att sabba den med diverse experiment - Deluxen är en nog så jobbig hynda att transportera till ett annat skal, trots att både batteri-utrymme och sensor-kupol kom "gratis" på den här modellen.

Andra saker som uteblev var en alternativ avfyrningsknapp (som sitter på sidan och är tänkt att användas i mortar-läge), samt ett automatiskt sentry-läge där bössan skjuter av sig självt när den upptäcker signaler från en annan tagger. Bägge uteblev p.g.a. ren slöhet. Jag experimenterade förvisso en del med sentry-läget, men lyckades inte få det att fungera, och gav sedermera upp den delen av projektet, eftersom det skulle krävts en massa extra arbete att montera pipa nr 2, som ju är mottagare för sagda signaler. Mycket annat slarv blev det med den också, avtryckaren känns kass och den nedfällbara kolven kan lossna om man är ovarsam - kanske fixar jag till det när andan faller på, men för tillfället känns den jävligt färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar