torsdag 21 augusti 2014

Infraröd avståndsdöd under konstruktion

Arbetet med det Rogue Trooper-inspirerade geväret fortskrider så sakteliga. Kvällen har ägnats åt att kapa upp öppningar för knappar och kontrollpaneler, samt spraymåla delarna. Med andra ord har undertecknad spenderat kvällen med att sniffa sprayfärg och suga plastspån. Hälsosamt så det förslår, men förhoppningsvis lider grannarna mer än vad jag gör.


En frisk blandning av svart och silver, som synes. Jag inväntar fortfarande ett Nerf-magasin i posten, som förhoppningsvis ska kunna innehålla pjäsens batterier. På sidorna har jag monterat fästen för att hålla taktiska lampor och andra godsaker.

Två strömbrytare ovanför avtryckaren, som ska kontrollera bland annat den automatiska omladdningen. Tyvärr råkade jag göra det ena hålet lite för stort, så jag måste sannolikt dyka in i limträsket för att få brytaren att sitta. Jag spår kladd, brända fingrar och kemikalierus i framtiden alltså. Nog för att det var oundvikligt i vilket fall som helst, men ändå.

För en gångs skull har jag lyckats uppvisa lite precision i plastskärandet också. Det lilla hålet på sidan kommer att hålla gevärets kontrollpanel, och jag har redan konstaterat att den passar så gott som perfekt i det. Displayen kommer sedan att vara vinklad i 90 grader från panelen, och vara synlig i öppningen som syns ovanför. Förhoppningsvis lyckas jag montera den någotsånär stabilt. Tanken är även att fästa reglagen för inomhus- och utomhusläge i den öppningen, lagom lätt åtkomlig.

Pipan och linsen blev rätt stilig ändå, tycker jag. För ovanlighetens skull var jag rätt förutseende, och såg still att jag inte ska behöva plocka isär den delen igen. I skårorna på själva pipan sitter lysdioder monterade för att fungera som mynningsflamma.

Några knappar är kvar att montera, bland annat knappen som aktiverar skölden, samt omladdningsknappen. Men nog för den här gången, till nästa gång räknar jag med att ha börjat montera in elektroniken i det avlånga åbäket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar