tisdag 4 november 2014

Mellanspel och mysteriemakande

Undertecknad nödgas dessvärre meddela att det varit väldigt låg aktivitetsnivå på sistone, då motivationen inte legat på topp. Halo-geväret ligger fortfarande sönderplockat i molekyler och utan något större hopp om att bli ihopskruvat till något Lazer Tag-kompatibelt inom den närmaste framtiden. Kugghjulen har visserligen inte rostat fast fullständigt, men de snurrar allt annat än fort. Det enda som hänt på laserfronten är att Rogue Trooper-geväret fått ett nytt, mindre magasin. Åbäket måste målas, men nu går det åtminstone att använda byssen i liggande ställning, som det anstår ett krypskyttegevär.

Den lediga tid som inte ägnats åt att inta lealöst ryggläge i mer eller mindre konstant whiskyrus har åtminstone lagts på att kläcka idéer, varav de flesta är nördigt rollspelsrelaterade. Dels har tanken på att utsätta min stackars rollspelsgrupp för ett ruttet Call of Cthulhu-äventyr i 20-talets Lortsverige legat och grott, samtidigt som det korsbefruktats med diverse gamla essäer om folktro samt skräckljudböcker som surrat i hörlurarna.

Mer intressant i nuläget är dock en tanke som väcktes till liv för ett antal dagar sedan. Undertecknad har länge velat genomföra någon form av mordmysterie-party; det vill säga att blanda in lite klassisk lokalfylla med ett stycke mysterium och några skvättar rollspel. Således har jag börjat hamstra olika manus och uppslag till dylika kvällar för att kunna utforma ett som passar mig och min umgängeskrets. En redan spikad idé är att köra det som en temafest på nyår. Vilket tema? Roaring 20's, så klart! Just nu pågår processen att hitta ett upplägg med en bra balans av lätt rollspelande, pusslande och allmänt umgänge utan att bli för nördigt, vilket är lättare sagt än gjort. Jag har kikat på allt från manusstyrda middagsspel till Call of Cthulhu-lajv, och ännu inte kommit på en klockren lösning.



Visst, jag skulle ju kunna köpa ett färdigt mysterium eller tanka hem någon gratisvariant, vilket ju skulle tillåta även mig själv att delta direkt, men hur kul är det när man får en chans att knåpa ihop något eget med potential att uppbåda både skrämsel och skratt? Resultatet återstår att se. Troligtvis kommer jag behöva bolla idéer med några av deltagarna, vilket blir knepigt då jag givetvis inte vill avslöja för mycket i förväg heller. Ett intressant projekt blir det, hur som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar