fredag 13 mars 2015

En skitladdning med Cthulhu

Undertecknad har passat på att samla på sig några fler Call of Cthulhu-regelböcker i olika utförande och version. Dags att skryta.
Dels har vi den första utgåvan jag själv spelledde, dvs den sjätte. Häromsistens fick jag tag i den tredje utgåvan och D20-versionen, bägge hårdinbundna och fullproppade med godsaker. Jag är inte helförtjust i D20 som så, men den innehåller en väldigt trevlig spelledarsektion. Tredje utgåvan innehåller även den en hel del dylika godbitar, även om regelsystemet är i princip detsamma som i sjätte utgåvan.


Utöver dessa har jag även passat på att skriva ut Acthung! Cthulhu! som legat på hårddisken och gottat till sig ett bra tag. Call of Cthulhu under andra världskriget; nazister, spioner och pulp. Vad kan gå fel?
På tal om pulp så finns givetvis mitt eget regelsupplement till Fantasy! Old School Gaming, alltså Cthulhu! Old School Gaming. Cthulhu-spelande för den som gillar tärningspölar och hjältar som kan dö och bli galna lika snabbt som de går att skapa.
Sist och utan tvekan minst så har jag även skrivit ut Cthulhu Dark, som är ett väldigt regellätt system med fokus på narrativ snarare än spel. Intressanta grejor, i synnerhet när man vill ha en utgångspunkt för att skriva snabba äventyr.

Några varianter återstår ju om jag vill ha en hyfsat komplett samling. Att dra på sig fler rena Call of Cthulhu-utgåvor är kanske inte så intressant, men för ännu mer världskrigstema så finns ju World War Cthulhu. För mer utredningsinriktade spel så fattas fortfarande det Gumshoe-baserade Trail of Cthulhu. Sedan finns säkert en massa fler som jag inte tänkt på också, men det här torde täcka mina Cthulhu-behov för tillfället...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar