måndag 29 juni 2015

Lokalpatriotisk historieforskning

Här var det dött, sa prästen, missade begravningen. Det händer inte mycket. Fuck you, jag har semester. Just det.
Fast helt stopp i maskineriet är det ju inte. Ett par grisiga lasermatcher blev det innan midsommar, och just nu brummar seriefabriken igång som en morgonsur brunbjörn efter att ha försovit sig i vinterdvalan. No spoilers, men jag kan avslöja så mycket som att jag hämtat inspiration från en trave amerikaemigranter från trakten, mer säger jag inte.

För närvarande bedriver undertecknad dock mest fulkulturella studier och hembygdsforskning. Likt en Lovecraftiansk protagonist rotar jag igenom barndomshemmets gamla bokhyllor efter mustigt material om gamla Hälsingland, och har så här långt tagit mig igenom två böcker av Gäddviksbon Elof Broman, som samlat mängder av anekdoter och historiska godsaker. Visst, ungefär hälften av det han skriver om i Min hembygd och Berättelser från min hembygd är fiskehistorier och raljeringar angående hur jävla mycket bättre det var förr, men här och där finns stoff i form av lokalhistoria, sägner och rövarhistorier. Jag tog mig till och med friheten att scanna in valda delar av böckerna för framtida referens. Vem vet, en dag kanske jag får tummen ur och försöker sätta ihop någon sorts kompendium med alla förbannade sägner jag kan hitta från det här landskapet.
Vid tillfälle ska jag nog åtminstone ta upp några här på bloggen.

Hur som helst blir jag sugen på att spåna på ännu fler serie-idéer, koncentrerade kring eller åtminstone baserade på trakterna kring Ödmårdens norra gräns. Twin Peaks möter Åsa-Nisse, ungefär. Tjuriga länsmän, hänsynslösa hembrännare och mystiska krafter i skogarna, allt i ett skitigt, fäbodromantiskt 1800-tal där finnskogarna fortfarande var laglöst land... Det vore kul att jobba vidare på. Plus att det ger mig en anledning att teckna hälsingegårdar, allmogebössor och tjänstemän i pråliga uniformer.

Snart kanske det till och med är dags att fortsätta den lilla artikelserien om monsterjakt. Det är ju inte som att jag har mycket att göra annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar