torsdag 22 december 2016

Luftgevärsbygge, eller THIS IS MY BOOMSTICK del 2

Arbetet fortskrider, och närmar sig en slutpunkt. Den gasdrivna dubbelbössan har nu fått ett par mässingsplattor som täcker det öppna området runt avtryckarmekanismen. Plattorna sågade jag ut ur fatet från en gammal övergiven mässingsljusstake upphittad på loppis. Dessutom har jag använt några överblivna träbitar för att jämna ut och täcka över väl valda områden. Sålunda börjar man nu få en bra uppfattning om hur bössan kommer att te sig när allt är färdigt.
Vad som främst återstår är att jämna till området där metallplattorna sitter, så att inga vassa kanter sticker ut som man kan göra illa händerna på. Utöver det överväger jag att byta ut skruven som håller plattorna på plats till något snyggare, alternativt måla spårhuvudena i mässing- eller kopparfärg. Känner jag mig riktigt ambitiös så kanske jag rentav graverar in något trevligt mönster i plattorna.
Vidare ska jag fortsätta jämna ut träet och fylla i skarvarna mot stommen, men skulle man vilja så är den fullt användbar så länge man får bort de vassa metallkanterna. Dessutom börjar det bli dags att börja tänka på tillbehören, först och främst ska jag jaga rätt på ett patronbälte som passar till de smått överdimensionerade gaspatronerna, samt så klart fler patroner.
En annan detalj som behöver åtgärdas är den främre kolven. Jag har fyllt i glipor med mer sågspånspasta, men några kvarstår. Vidare behöver utfyllnadsmassan jämnas till, och jag borde även se till att lackera de ytorna. Dessutom vill jag fixa en kil som går igenom det gamla pipfästet. Även om den inte fyller någon funktion nu längre, så skulle det se snyggare ut. Måhända använder jag mässing även till det ändamålet.
Utöver detta finns inget nytt att rapportera på luftbössefronten. Istället kan jag nämna att jag börjat nysta i möjligheten att ställa till med ett airsoft-arrangemang med westerntema någon gång i framtiden. Efter att ha nosat runt på diverse forum och Facebook-grupper för att se om något intresse finns så lämnade någon tipset på ett ypperligt spelområde, nämligen Dalton City på Paintballparken - en fullfjädrad westernstad utformad för ballistiska lekar! Jag slängde iväg ett mail för att höra mig för, och det lät som att det inte fanns några hinder för att hyra banan till airsoftspel.

Således ska jag nu se om jag kan rodda ihop någon sorts projektgrupp, och se om det går att få ihop tillräckligt många intresserade deltagare för att det ska vara värt att åka dit och skjuta plast på varandra. Men nu är det da'n före da'n före doppareda'n, och undertecknad lär ägna den närmaste veckan till att vara smällfet och småmysigt halvfull, så jag passar på att säga god jul och auf Wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar