söndag 22 januari 2017

Luftgevärsbygge, eller THIS IS MY BOOMSTICK del 3

Seså, ett sista litet inlägg angående arbetet med diligensbössan. Jag lär inte få till inpassningen av kolven bättre än vad den är i nuläget, och har gjort mitt bästa för att täcka över glipor med hjälp av sågspån och trälim.

Framledes kanske jag lyckas fila till en metallkil för att täcka området där den tidigare pipkilen suttit i den främre kolven, men det är inget jag prioriterar högt. Vad beträffar den bakre kolven har jag nu lyckats täcka alla öppningar som på ett eller annat sätt blottat den inre mekaniken. Vad som återstod var små luckor där smuts och skräp riskerade att komma in, dessa är nu åtgärdade.

Således är min Boomstick färdig för bruk på valfritt airsoftslagfält. För att komplettera den här lilla pjäsen så har jag även lyckats jaga rätt på ett patronbälte som klarar av att hålla patronerna. De är ju tjockare än äkta hagelpatroner, så de sitter lite väl trångt, men jag förmodar att öglorna töjs ut efter lite användning. Således bjuds ni nu på en liten modevisning.

Roligare än så blir det inte. Avslutningsvis så har jag roat mig med kronografen igen. Mitt största bekymmer har varit Schofield-revolvern, som skjuter på tok för hårt även när den är laddad med nedtrimningspatroner. Den skjuter 0,2 grams rundkulor i över 130 m/s trots att patronerna stryper utgångshastigheten.


Jag testade dock att göra en liten modifikation. Tillägget av en fjädrande o-ring vid ventilen som hammaren slår på för att släppa igenom kolsyra gör nu att ännu mindre kolsyra går åt vid varje skott, vilket plockat ned utgångshastigheten till någonstans runt 70 m/s, det vill säga ungefär lika mycket som Colt-revolvern när den laddas med nedtrimningspatroner. Således är även Schofielden nu möjlig att använda i airsoftspel.

Om revolvern behöver användas till rent målskytte så kan man lätt plocka bort o-ringen, och rackaren kommer att skjuta okristligt hårt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar