tisdag 6 mars 2018

Jakten på rymdrollspelet - del 2, eller Gammal är äldre

Jakten på ett vettigt science fiction-rollspel för att kunna köra en lagom löjlig rymdwesternkampanj fortlöper. Jag har förvandlats till en veritabel Guldlock när jag studsat från regelbok till regelbok för att hitta en rymdopera värd att spela. Det ena är för simpelt, det andra för krångligt. Det ena är för spejsat, det andra är för jordnära. Det en är för ... Ja. Ni förstår. Några spel kastade jag bara snabba, kladdiga getögon på och sparade i minnesbanken för senare användning. Framför allt rörde det sig om rymdskräckisar som exempelvis The Void, som förvisso är ett häftigt spel, men lite för snävt för mina syften.
Omslagsbilden till Star Frontiers är ingenting annat än fantastisk.

Svag för gamla old school-spel som jag är så fortsatte jag att blicka bakåt, och fann TSR:s gamla Star Frontiers från 1982. Spelets kampanjkosmos är en rätt så klassisk rymdopera med strålpistoler, underliga utomjordingar och en galaktisk federation enad mot en yttre, fientlig civilisation bestående av reptilliknande rymdvarelser. Med andra ord råder relativt hög risk för Futurama-eskapader, på ett bra sätt.
Reglerna är förhållandevis enkla, och påminner om BRP med procenttärningsslag. Dock förekommer lite för mycket räknande av plus- och minusmodifikationer för min smak, och spelet utgår från att man spelar det med miniatyrer på kartor. Den senare detaljen är samtidigt en del av det som gör spelet intressant. Star Frontiers rör sig nämligen inom samma gren av tidiga rollspel som Boot Hill, också det från TSR, som fortfarande befann sig i konfliktspelens periferi. Således är det tänkt att man ska kunna spela det som ett litet figurkrigsspel mot varandra, lika gärna som vad vi idag skulle kalla för "traditionellt rollspel" med en spelledare. Jag är lite sugen på att utforska det vidare, men ännu finns flera andra möjliga spel att gräva ned trynet i.

Nämnde jag att det är gratis?

Stars Without Number är även det ett spel ofta brukar komma på tal när rymdrollspel efterfrågas. Det har en tämligen löst beskriven kampanjvärld, med drag som återkommer i flera av de spel jag plöjt igenom, vilket jag återkommer till senare. Stars Without Number bygger regelmässigt på äldre versioner av Dungeons & Dragons, på gott och ont. Det innebär att det är tämligen snabbspelat, samtidigt som det saknar regelmässigt konsekvenstänk, med allt vad det innebär av olika sorters tärningsslag beroende på om man vill syssla med stridshandlingar eller "göra annat". Jag kan mycket väl tänka mig att ta en mer noggrann titt på det, men vid en första anblick så känner jag mig benägen att hoppa över det.

Även Sci-Fi! har en fantastiskt stämningsfull omslagsbild - och innanmäte, bör nämnas.

Ett spel som jag helt hade glömt bort var Sci-Fi! Old School Gaming från SagaGames. Kampanjvärlden som presenteras är en aning retrofuturistisk, och delar samma drag som Stars Without Number och Traveller, nämligen idén om diasporamänskligheten. I princip innebär det att en utomjordisk civilisation, vid något tillfälle, spridit ut människorna på diverse planeter i rymden. I Sci-Fi! genomfördes det av ett erövrande imperium som förslavade människors och andra intelligenta arter, varpå de själva gick under i en mystisk pest. Kvar finns nu en samling folkslag vars egna kulturer slagits i spillror, men med tillgång till sitt tidigare herrefolks avancerade teknologi. Det är en rätt ball setting, som dessutom väcker intressanta frågor - framför allt var den så kallade Stjärnpesten kom ifrån, då allt tyder på att den var ett medvetet utvecklat biologiskt vapen, specifikt riktat mot erövrarna.
Reglerna i Sci-Fi! bygger på andra utgåvans Fantasy!-regler, vilket innebär enorma tärningspölar och rollpersoner som är smärtsamt medvetna om sin egen dödlighet. Reglerna är också en av de främsta anledningarna till att jag inte helt tagit till mig Sci-Fi!. Nog för att jag behärskar dem, och kan spelleda med dem i sömnen med händerna bakbundna, men jag tycker inte att de lämpar sig väl för spel där många av striderna utkämpas med skjutvapen. Dessutom saknas regler för fajter mellan rymdskepp, även om just den specifika detaljen är något jag roat mig med att arbeta själv på.

Traveller Outer Veil - Kan fungera, i kombination med Traveller Liftoff.

Vidare måste jag återvända till Traveller, som jag ju nämnde i mitt förra inlägg. Mitt största problem med att spelleda Traveller var den tämligen invecklade processen för att skapa nya rollpersoner. Nu har jag nämligen snubblat över beta-reglerna till Traveller Liftoff, som var tänkt att bli en slimmad och aningen förenklad version av Traveller. Reglerna för hur man spelar spelet verkar vara tämligen oförändrade, och av allt att döma så var det ju snabbspelat och enkelt redan från början. Däremot har man gjort rollpersonsskapandet ungefär tio gånger snabbare och smidigare, även om så klart en stor del av djupet försvinner på den punkten. Jag kan mycket väl tänka mig att använda mig av just Traveller Liftoff, i synnerhet tillsammans med kampanjvärlden Outer Veil, som kliver tillbaka från Travellers gigantiska Third Imperium-setting, till en människocentrerad spelmiljö med klart starka rymdwesternvibbar. Dessutom är det en miljö där man hittat mystiska lämningar från utomjordiska civilisationer, vilket så klart öppnar för Alien-liknande skräckexpeditioner, när man väl är sugen på slikt. Med andra ord är det en riktigt stark kandidat för att låta en grupp äventyrare glida runt i rymden och ställa till med besvär. En stark kandidat bland många andra.

Så. Vad fan ska jag spelleda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar